WIRTUALNA BIBLIOTEKA LITERATURY POLSKIEJ |
VIRTUAL LIBRARY OF POLISH LITERATURE |
|
Klemens JANICJUSZ |
Prof. dr hab. Edmund Kotarski |
|
Klemens Janicjusz (Ianicius, Janicki, Ianuscovius,
Januszkowski, z Januszkowa) należał do bardzo szczupłego grona
twórców literatury epok dawnych, którym talent i pomoc mecenasów
pozwoliły wydźwignąć się z nizin stanu
chłopskiego i zająć poczesne miejsce wśród poetów
polsko-łacińskich. Urodzony w 1516 roku we wsi Januszkowo (w
pobliżu Żnina), naukę pobierał najpierw w szkole
elementarnej w Żninie, następnie w Kolegium Lubrańskiego w
Poznaniu, skąd wyniósł znajomość greki i łaciny oraz
literatury antycznej. W roku 1536 został domownikiem, może
sekretarzem arcybiskupa Andrzeja Krzyckiego. W jego otoczeniu poznał
między innymi Jana Dantyszka, wówczas już biskupa i
autora wielu utworów poetyckich, oraz Stanisława Hozjusza, duchownego, w
przyszłości biskupa i kardynała, głośnego w Europie
apologetę katolicyzmu, pisarza i dyplomatę. Po śmierci
Krzyckiego zaopiekował się poetą Piotr Kmita, kasztelan
krakowski i marszałek wielki koronny. W roku 1538, korzystając z
pomocy Kmity, wyjechał Janicjusz do Padwy i na tamtejszym uniwersytecie
rozpoczął studia. Z dyplomem doktora filozofii i z laurem
poetyckim, przyznanym mu przez papieża Pawła III, powrócił w
roku 1540 do kraju. Nastąpiło wówczas zerwanie z Kmitą.
Odtąd utrzymywał się poeta z dochodów z probostwa w
Gołaczowie pod Olkuszem; korzystał też z pomocy
przyjaciół: Jana Antonina (lekarza, Węgra z pochodzenia), Seweryna
Bonera (bankiera Zygmunta I Starego) i Piotra Wedelicjusza (lekarza).
Zmarł w Krakowie pod koniec 1542 lub w początkach 1543 roku. |
Klemens
Janicjusz ((Ianicius, Janicki, Ianuscovius, Januszkowski, from Januszkowo)
belonged to a small group of authors of literature of the former epochs,
whose gift and whose patrons’ help allowed them to rise from the depths of
the peasantry and achieve prominent places among the Polish-Latin poets. Born
in 1516 in Januszkowo, a village near Znin, he first went to an elementary
school in Znin, then to the Lubrański College in Poznań where he
studied Greek, Latin and Ancient literature. In 1536 he became a member of
the household, maybe even a secretary, of Archbishop Andrzej Krzycki. In the
circle of his patron’s acquaintances, among many others, he met Jan
Dantyszek, who by then was a bishop and the author of many poems, and
Stanisław Hozjusz, a priest, a future bishop and a cardinal, who was
also famous in Europe as an apologist of Catholicism, a writer and a
diplomat. After Krzycki’s death, Piotr Kmita, the castellan of Kraków and a
Great Crown Marshal, took care of the poet. In 1538, thanks to Kmita’s help,
Janicjusz went to Padua where he started studies at the local university.
Having received the diploma of a doctor of philosophy and a poetic laurel
from Pope Paul III, he returned to the country in 1540. It was then that he parted
with Kmita. From that time on he supported himself from the profits from the
parish of Gołaczow near Olkusz. He also made use of the help of some of
his friends. Among them were: Jan Antonin (a doctor of Hungarian descent),
Seweryn Boner (a banker of King Zygmunt I the Old) and Piotr Wedelicjusz (a
doctor). Klemens Janicjusz died in Kraków at the end of 1542 or the beginning
of 1543. |
|
|
Za
życia poety - w roku 1542 - ukazał się tom
obejmujący Tristium liber I (Żale ks. I), Variarum elegiarum liber
I (Elegie
różne ks. I) i Epigrammatum liber I (Epigramaty ks. I).
Wcześniej - może w 1538 roku - pojawiła się w druku Querela Reipublicae Regni Poloniae (Skarga Rzeczypospolitej
Królestwa Polskiego). Inne utwory opublikowane zostały już po jego
zgonie: Epithalamium Serenissimo Regi
Poloniae, Sigismundo Augusto (Pieśń weselna dla Króla Polskiego Zygmunta Augusta), Vitae regum
Polonorum (Żywoty
królów polskich) wraz z In Polonici vestitus varietatem et inconstantiam dialogus (Dialog przeciw
różnorodności i zmienności strojów polskich, Antwerpia 1563) i Vitae
archiepiscoporum Gnesnensium (Żywoty arcybiskupów polskich,
Kraków 1574). |
A volume which
contained Tristium Liber I ("Complaints", Book I), Variarum elegiarum liber I ("Various
Elegies", Book I) and Epigrammatum
liber I ("Epigrams", Book I) was
published in 1542, still in the poet’s lifetime. Earlier, around 1538, Querela Reipublicae Regni Poloniae ("A
Complaint of the Kingdom of Poland") had appeared in print. Other works
were published after the poet’s death: Epithalamium
Serenissimo Regi Poloniae, Sigismundo Augusto ("A
Wedding Song for the Polish King Zygmunt August"), Vitae regum Polonorum ("The
Lives of Polish Kings") together with In
Polonici vestitus varietatem et inconstantiam dialogus ("A Dialogue Against the Diversity and
Changeability of Polish Dress", Antwerp 1563), and Vitae archiepiscoporum Gnesnensium ("The
Lives of Polish Archbishops", Kraków 1574). |
|
|
Janicjusz
był przede wszystkim lirykiem, o czym świadczy zawartość
tomu z 1542 roku. Inspirowany przez Owidiusza, tworzył elegie (w liczbie
21) rozwijające motywy osobiste - niekiedy z uwzględnieniem
szczegółów topograficznych i danych personalnych. Jest wśród nich
elegia autobiograficzna O sobie samym do
potomności, uważana niekiedy za
parafrazę elegii rzymskiego mistrza (Tristia IV, 10). Zresztą i tytułem zbiorku Tristium liber nawiązywał
poeta polski do tytułu elegii wygnańczych Owidiusza Tristia. Pisał
także elegie okolicznościowe, panegiryczne (ich bohaterami byli
między innymi Krzycki i Kmita). |
Janicjusz was
above all a writer of lyric verse, which can be proved by the contents of the
1542 volume. Inspired by Ovid, he created elegies (21) developing personal
motifs, sometimes giving topographical and personal details. Among these
poems there is an autobiographical elegy O sobie
samym do potomności ("On Myself
for Posterity"), which is sometimes seen as a paraphrase of one of the
elegies of the Roman master (Tristia IV, 10). With the title of his collection of poems Tristum Liber, the poet clearly
refers to Ovid’s elegies written in exile, Tristia. He also wrote occasional and panegyric elegies (Krzycki and
Kmita were usually their protagonists). |
|
|
Drugim
obok elegii gatunkiem literackim, uprawianym przez Janicjusza, był
epigram. Poeta wypowiadał się w różnych odmianach tego
gatunku: w epitafiach, stemmatach (wierszach na herby) i w wierszach
wizerunkowych zbliżonych do kompozycji emblematycznej. Korzystając
ze wzorów Marcjalisa, Propercjusza i Katullusa, podejmował w
nich rozmaite motywy: miłosne, pochwalne, żartobliwe, satyryczne. |
Apart from
elegies, epigrams were the most common genre in the poet’s writing. Janicjusz
expressed himself in various kinds of this genre: epitaphs, stemmata (poems
on coats of arms) and in imagery poems similar to emblematic compositions.
Using the examples of Martial, Propertius and Catullus, he undertook various
erotic, laudatory, humorous and satirical motifs. |
|
|
Pośród
epigramatów widzieć należy także dwa cykle: Vitae archiepiscoporum Gnesnensium i Vitae regum Polonorum.Pierwszy z
nich składa się z 43 epigramatów przedstawiających żywoty
arcybiskupów gnieźnieńskich, a swoje powstanie
zawdzięczał Krzyckiemu. Charakterystyki dostojników
kościelnych wypadły na ogół dodatnio, choć w niektórych z
nich wystąpiły opinie krytyczne, odezwały się tony
żartobliwe. Drugi obejmuje 44 biogramy postaci legendarnych (od Lecha I
poczynając) i władców historycznych (od Mieszka I), powstał
zaś z inicjatywy Kmity. Biogramy były przez współczesnych
wysoko cenione z uwagi na ich walory poznawcze i dydaktyczne. |
There are two
series of epigrams: Vitae archiepiscoporum
Gnesnensium and Vitae regum Polonorum. The first
consists of 43 epigrams presenting the lives of the Gniezno archbishops, and
was created owing to Krzycki. The characteristics of the clerical dignitaries
are generally positive, sometimes, however, there is some criticism or
humorous overtones. The second series consists of 44 biograms of legendary
characters (starting with Lech I) and historic rulers (starting with Mieszko
I), and it was initiated by Kmita. These biograms were highly thought of by
the poet’s contemporaries due to the cognitive and didactic values present in
them. |
|
|
Ostatnim
utworem Janicjusza była pieśń weselna - Epithalamium Serenissimo Regi Poloniae, Sigismundo Augusto
- napisana w związku z planowanym
małżeństwem Zygmunta Augusta z Elżbietą, córką
Ferdynanda I, wówczas króla Czech i Węgier. Składa się z dwóch
utworów liczących łącznie ponad 500 wersów. Pierwszy -
adresowany do Zygmunta I Starego - pomyślany został jako
pochwała monarchy, jego dokonań, także militarnych,
drugi zaś jest właściwą pieśnią
weselną i przynosi pochwałę panny młodej i pana
młodego. W gruncie rzeczy jednak ślub Zygmunta Augusta
potraktował poeta jako pretekst do przedstawienia poetyckiej oceny
starego króla i złożenia hołdu jego następcy. |
A wedding
song, Epithalamium Serenissimo Regi Poloniae,
Sigismundo Augusto, written for the planned
marriage of King Zygmunt August and Elżbieta, a daughter of Ferdynand I
who was then King of the Bohemia and of Hungary, was the last work of
Janicjusz. It contains two poems comprising over 500 verses as a whole. The
first poem, addressed to Zygmunt I the Old, was invented as a praise of the
monarch and his military achievements among other things; the second,
however, is a true wedding song and sings the praises of the bride and the
groom. The poet treats the wedding of Zygmunt August essentially as a pretext
to express his poetic judgement of the old king and to pay homage to his
heir. |
|
|
Inny
charakter miały Querela Reipublicae Regni
Poloniae i In
Polonici vestitus varietatem et inconstantiam dialogus. W pierwszym z wymienionych tu utworów, nawiązując
do wydarzeń tzw. wojny kokoszej (1537), ustami uosobionej
Rzeczypospolitej skarżył się poeta na szlachtę,
głównie zaś na magnatów, na ich skłócenie i prywatę.
Natomiast w dialogu, opartym na motywie "powrotu", w którym w roli
rozmówców występują Władysław Jagiełło (to
właśnie on powrócił po latach do kraju) i Stańczyk,
dokonał oceny postawy współczesnej szlachty w obliczu
niebezpieczeństw zewnętrznych, ujawniając oznaki
zniewieściałości, zbytku i niechęci do czynów
heroicznych. |
Querela
Reipublicae Regni Poloniae and Polonici vestitus varietatem et inconstantiam dialogus are of a completely different character. In the first
of these poems, which refers to the events of the nobles’ rebellion known as
the Kokosza War (1537), through the words of personified Poland, the poet
complains about the nobility, the magnates especially, their internal
quarrels and their private interests. However, in a dialogue based on the
motif of "return", where Władysław Jagiełło
(who returned to the country after many years) and Stańczyk play the
parts of the interlocutors, Janicjusz judges the attitude of the contemporary
noblemen towards the external dangers, exposing their effeminacy, love of
life in luxury and reluctance to perform heroic
deeds. |
|
|
Janicjusz
- humanista, znawca dziedzictwa antycznego - opanował w stopniu
najwyższym technikę poetycką, wzorowaną przede wszystkim
na mistrzach rzymskich. Równocześnie jednak zdobył się na
oryginalne ujęcia, co uwidoczniło się w szczególności we
fragmentach poświęconych przyrodzie ojczystej,
przeszłości i teraźniejszości Rzeczypospolitej. Nowym
pierwiastkiem na gruncie polskim był osobisty ton jego poezji. Był
Janicjusz pierwszym w Polsce twórcą, który tak wiele pisał o sobie
i o osobach z najbliższego otoczenia, o godności i dumie poety,
który stronił od przesadnego panegiryzmu. |
Janicjusz, a
humanist, an expert on the ancient heritage, mastered his poetic technique
(mostly based on Roman masters) at the highest possible level. At the same
time, however, he approached the topics originally, which is clearly seen in
the fragments dedicated to his native nature, the past and the present of
Poland. The personal tone of his poetry was a new element in Polish poetry.
Janicjusz was the first Polish poet to write so much about himself and the
people closest to him, about the dignity and pride of the poet who shunned
excessive panegyrising. |
BIBLIOGRAFIA - BIBLIOGRAPHY |
- Janicki K., Carmina. Dzieła
wszystkie, wstęp i oprac. J. Krókowski,
komentarze i similia J. Mosdorf, tłum. E. Jędrkiewicz, Wrocław
1966. |
- Janicki K., Poezje wybrane, tłum. i oprac. Z. Kubiak, Warszawa 1975. |
- Kotarski E., Klemens Janicki, w: Pisarze staropolscy.
Sylwetki, pod red. S. Grzeszczuka, t. 1,
Warszawa 1991. |
CARMINA |
|
BIOGRAMY |
|
|
|
WIRTUALNA
BIBLIOTEKA LITERATURY POLSKIEJ |
|
VIRTUAL LIBRARY OF
POLISH LITERATURE |
|
|
|